top of page
reka-0400.jpg

מדע האושר או פסיכותרפיה רוחנית? עקרונות רוחניים בטיפול נפשי



  אישה עם עיניים עצומות יושבת במדיטציה עמוקה

חדירת ידע רוחני לעולם הטיפול הנפשי, ובעקיפין למדע האושר היא מגמה הולכת וגוברת. תרגולים רוחניים יכולים להועיל למגוון בעיות בריאות הנפש, והם חלק חשוב מגישה הוליסטית לטיפול נפשי. ככל שיותר אנשים הופכים מודעים ליתרונות של תרגולים רוחניים, אנו יכולים לצפות לעלייה גדולה עוד יותר בשימוש בפסיכותרפיה רוחנית בטיפול בבריאות הנפש.


מחקרים מצביעים על כך שתרגולים רוחניים יכולים להועיל למגוון בעיות בריאות נפשיות, כולל חרדה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) והתמכרות.

סקר שנערך ב-2016 בקרב פסיכולוגים מצא כי 72% מהנשאלים האמינו שעקרונות רוחניים יכולים להועיל לבעיות נפשיות. בנוסף, 46% מהנשאלים דיווחו על שימוש בשיטות רוחניות בתרגול הקליני שלהם.

בעוד שמסקנות מדעיות מספקות תובנות חשובות לגבי ההיבטים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים של סבל ורווחה, ידע רוחני אותנטי ועתיק יומין מספק תובנות עמוקות לגבי טבעו של הסבל, הגורמים לו, והדרך להתעלות מעליו.

מסורות רוחניות כמו בודהיזם טיבטי מסבירות את הסיבות לסבל האנושי וקובעות דרך לשחרור ממנו. רמת אבחנה זו נמצאת כולה מחוץ לתחום החקירה המדעית של מדע האושר, המתמקדת בתופעות הניתנות לצפייה. המסורות הרוחניות מלמדות איך להיות מאושרים ואיך להגיע לאושר עילאי המושג במצבי תודעה גבוהים, במדיטציה, כמו אלו שחווים במצב התודעה סמהדי. מצב זה, אליו מגיעים יוגים ומתרגלים מתקדמים מתואר על ידם כרווי תחושת אחדות, אהבה, שלווה ונועם כבירים. ידע זה נסתר מהחוקרים של מדע האושר.

העקרונות הרוחניים בפסיכותרפיה רוחנית שמדע האושר רק מתחיל לגלות:

אינטגרציה של ההוויה: תרגולים רוחניים מכוונים לשילוב כל רמות ההוויה - פיזית, רגשית, נפשית ורוחנית - מה שיכול להוביל למצב הרמוני של קיום. גישה הוליסטית זו נתפסת כחיונית להשגת אושר מתמשך, מעבר להקלה הזמנית שניתן לספק על ידי התייחסות רק לממדים הפיזיים או הפסיכולוגיים של האדם.

יציאה מהפרדיגמה המטריאליסטית:

לימודי רוחניות מתעלים מעל הפרדיגמה החומרנית של המדע המודרני בכך שהם קובעים שאושר אמיתי וסופו של הסבל נמצאים במימוש הטבע האולטימטיבי של האדם, שהוא מעבר לחומר. מימוש זה מגיע לעתים קרובות עם חוויה של תודעה מורחבת והתעלות מעל לדואליות, המובילות לתחושת שלווה ושביעות רצון מתמשכת. אושר עילאי רוחני נובע ממקור פנימי בתוך האדם עצמו.

מדיטציה והתבוננות הן טכניקות המשקיטות את התודעה ומובילות למצבים של שלווה עמוקה והן תרגול מרכזי במסורות רוחניות רבות. שיטות אלה ממיסות בהדרגה את אשליה של נפרדות, מה שמוביל לחוויות של אחדות הקשורות בשמחה עמוקה ושביעות רצון. מדיטציית מיינדפולנס מומלצת גם על ידי מדע האושר. זה נובע ממספר גורמים, כולל ההכרה הגוברת בחשיבות החיבור בין גוף-נפש.

על פי הבודהיזם הטיבטי וההינדואיזם, אושר אמיתי מושג כאשר אדם יכול לתפוס את הטבע האמיתי של עצמו ושל המציאות. אושר כזה לא תלוי בנסיבות חיים חיצוניות. מכיוון שהאושר העילאי אינו תלוי בגורמים חיצוניים, הוא אינו פגיע ואינו משתנה. תפיסת הטבע האמיתי של האדם מתרחשת במצבי תודעה גבוהים במדיטציה כגון סמהדי, מאופיינים בתחושת אחדות, אהבה כבירה, נועם ושלווה. המדע עשוי לחקור את מצבי המוח הקשורים למדיטציה, אך החוויה הסובייקטיבית של סמהדי והקשר שלה לאושר אמיתי היא תחום שמחוץ להישג ידו של מדע האושר. זהו תחום שבו הידע הרוחני תובע סמכות ייחודית.

שחרור מהיצמדות: מסורות רוחניות מזהות לעתים קרובות את האגו ואת ההצמדות לדברים ארעיים כמקורות עיקריים לסבל אנושי. באמצעות תרגולים כגון מדיטציה וחקירה עצמית, אנשים מודרכים להבין ארעיות והצמדות ולשחרר אותם. תובנות שיכולות להקל באופן משמעותי על הסבל.

כניעה והתמסרות: במסורות מסוימות, שיטות התמסרות וכניעה לכוח עליון הם נתיבים להתעלות מעל האגו והסבל הנלווה אליו. כניעה זו מלווה לרוב בתחושת הקלה ואושר עמוקה, שכן היא כרוכה בוויתור על מאבק אישי וקונפליקט.

הבנת חוקי הקארמה וחיים אתיים: קארמה יוצרת סיבות לסבל ולאושר. מחשבה, דיבור ומעשה שלנו כלפי אחרים בצירוף הכוונה והרגש יוצרים סיבות לסבל ולאושר. הבנת חוקי הקארמה ופעולה על פיהם יכולה למנוע סבל ולהביא כל אושר. עקרונות המוסר הם אבן יסוד בכל מסורת רוחנית ראויה לשמה. נתיבים רוחניים מדגישים לעתים קרובות את החשיבות של חיים אתיים כבסיס לשלום פנימי. על ידי חיים מוסריים והרמוניים, אנשים מפחיתים קונפליקט פנימי, דבר המהווה צעד חשוב לקראת השגת שלוה נפשית הדרושה להשגת מצבים רוחניים עמוקים.

לסיכום:

מספרים הולכים וגדלים של אנשים, מחפשים גישה הוליסטית יותר לבריאותם ולרווחתם כתוצאה מחוסר שביעות רצון ההולך וגובר מגישות מערביות מסורתיות לבריאות הנפש, המתמקדות לרוב בתרופות, מבלי להתייחס לנושאים הקיומיים והרוחניים, שהבנתם עשויה לתרום לרווחה הקיומית של האדם. אנשים רבים מביעים רצון לשלב שיטות רוחניות בחייהם כדרך להפחית מתח, לשפר את מצב הרוח שלהם ולמצוא משמעות ומטרה גדולים יותר. במקביל, ישנה מגמה גוברת של התעניינות ברוחניות מצד פסיכולוגים ומטפלים בבריאות הנפש וחדירה איטית של ידע רוחני להמלצות הניתנות על ידי מדע האושר.


bottom of page